Preventivní program
Čteme dětem a s dětmi
Projekt je vypracován na základě celostátního projektu celé česko čte dětem, který vznikl proto, aby si společnost uvědomila, jak ohromný význam má pravidelné čtení dítěte pro jeho emocionální vývoj a pro formování návyku číst si v dospělosti. Pravidelné hlasité předčítání učí dítě jazyku a myšlení, rozvíjí jeho paměť a obrazotvornost, obohacuje ho o vědomosti a vzorce morálního chování, posiluje jeho sebevědomí.
Společné čtení je výbornou formou kontaktu s dítětem a vynikající výchovnou metodou. Je to správná cesta, jak dát dítěti pocítit jeho důležitost, projevit mu svou lásku, nenásilně rozvíjet jeho jazykové dovednosti a všeobecné vědomosti a formovat jeho vlastní návyk a potřebu číst si s chutí rovněž v dospělosti.
Dívejme se na pravidelné čtení dítěte v předškolním věku jako na nejlepší investici do úspěšné budoucnosti dítěte.
1. Charakteristika programu
Cílem programu je přiblížení knih a za spolupráce partnerů a blízkých příbuzných dětí si uvědomit důležitost a vhodnost pravidelného čtení v klidném prostředí domova a mateřské školy. Dále pak rozvíjet dětskou potřebu poslouchat příběhy s dobrým koncem, podporovat návyk dětí mluvit krásnou spisovnou češtinou již v předškolním věku a to právě pomoci vhodně vybíraných dětských knih.
2. Věková skupina
- 3 - 6 leté děti (všechny děti v mš)
3. Časový rozsah
- Od září do června
- Každý den 20 minut po celý školní rok
4. Dílčí vzdělávací cíle
- Rozvoj komunikativních dovedností (verbálních i neverbálních) a kultivovaného projevu
- Vytváření prosociálních postojů (rozvoj sociální citlivosti, tolerance, respektu, přizpůsobivosti
- Rozvoj schopnosti citové vztahy vytvářet, rozvíjet je a city plně prožívat
- Rozvoj řečových schopností a jazykových dovedností receptivních (vnímání, naslouchání, porozumění) i produktivních (výslovnosti, mluvního projevu, vyjadřování)
- Rozvoj smyslového vnímání, přechod od konkrétně názorného myšlení slovně-logickému, rozvoj paměti a pozornosti, kultivace, představivosti a fantazie
- Formování čtecích návyků a tím podporování a získávání vědomostí po celý život
- Rozšiřování znalosti a rozvíjení schopností usnadňujících učení
Rozvoj kulturně estetických dovedností (slovesných, výtvarných, hudebních, dramatických), vytváření základů estetického vztahu ke světu, k životu, ke kultuře a umění
- Vytvářet povědomí o vlastní sounáležitosti se světem, s živou, neživou přírodou, lidmi, společností, planetou zemí
5. Při projektu spolupracujeme
Děti čtou dětem
- Sourozenci dětí
- Oslovena ZŠ Marie Pujmanové
Zaměstnanci MŠ mládí čtou dětem
Rodiče čtou dětem
Rodiče a prarodiče dětí budou společně se svým dítětem doma vybírat jeho nejoblíbenější knížku, ze které pak dětem ve školce maminka, tatínek, babička či dědeček přečte pohádku.
6. Doplňkové akce projektu
- Návštěva dětské knihovny
- Možnost zakoupení si dětských knížek v MŠ
- Návštěva divadelního představení
- Pracovní dílna s rodiči- (výroba záložek do knížky, malování nejmilejší pohádky)
- Výstava dětských knížek
- Výstava dětských prací vycházejících z právě čtených pohádek
- Výroba vlastního leporela třídy