IMG
Drobečková navigace

Úvod > O nás > Preventivní program

Preventivní program

Čteme dětem a s dětmi

Projekt je vypracován na základě celostátního projektu celé česko čte dětem, který vznikl proto, aby si společnost uvědomila, jak ohromný význam má pravidelné čtení dítěte pro jeho emocionální vývoj a pro formování návyku číst si v dospělosti. Pravidelné hlasité předčítání učí dítě jazyku a myšlení, rozvíjí jeho paměť a obrazotvornost, obohacuje ho o vědomosti a vzorce morálního chování, posiluje jeho sebevědomí.

Společné čtení je výbornou formou kontaktu s dítětem a vynikající výchovnou metodou. Je to správná cesta, jak dát dítěti pocítit jeho důležitost, projevit mu svou lásku, nenásilně rozvíjet jeho jazykové dovednosti a všeobecné vědomosti a formovat jeho vlastní návyk a potřebu číst si s chutí rovněž v dospělosti.

Dívejme se na pravidelné čtení dítěte v předškolním věku jako na nejlepší investici do úspěšné budoucnosti dítěte.

1. Charakteristika programu

Cílem programu je přiblížení knih a za spolupráce partnerů a blízkých příbuzných dětí si uvědomit důležitost a vhodnost pravidelného čtení v klidném prostředí domova a mateřské školy. Dále pak rozvíjet dětskou potřebu poslouchat příběhy s dobrým koncem, podporovat návyk dětí mluvit krásnou spisovnou češtinou již v předškolním věku a to právě pomoci vhodně vybíraných dětských knih.

2. Věková skupina

  • 3 - 6 leté děti (všechny děti v mš) 

3. Časový rozsah   

  • Od září do června   
  • Každý den 20 minut po celý školní rok

4. Dílčí vzdělávací cíle

  • Rozvoj komunikativních dovedností (verbálních i neverbálních) a kultivovaného projevu
  • Vytváření prosociálních postojů (rozvoj sociální citlivosti, tolerance, respektu, přizpůsobivosti
  • Rozvoj schopnosti citové vztahy vytvářet, rozvíjet je a city plně prožívat
  • Rozvoj řečových schopností a jazykových dovedností receptivních (vnímání, naslouchání, porozumění) i produktivních (výslovnosti, mluvního projevu, vyjadřování)
  • Rozvoj smyslového vnímání, přechod od konkrétně názorného myšlení slovně-logickému, rozvoj paměti a pozornosti, kultivace, představivosti a fantazie
  • Formování čtecích návyků a tím podporování a získávání vědomostí po celý život
  • Rozšiřování znalosti a rozvíjení schopností usnadňujících učení
    Rozvoj kulturně estetických dovedností (slovesných, výtvarných, hudebních, dramatických), vytváření základů estetického vztahu ke světu, k životu, ke kultuře a umění
  • Vytvářet povědomí o vlastní sounáležitosti se světem, s živou, neživou přírodou, lidmi, společností, planetou zemí

5. Při projektu spolupracujeme

Děti čtou dětem

  • Sourozenci dětí 
  • Oslovena ZŠ Marie Pujmanové

Zaměstnanci MŠ mládí čtou dětem

Rodiče čtou dětem

Rodiče a prarodiče dětí budou společně se svým dítětem doma vybírat jeho nejoblíbenější knížku, ze které pak dětem ve školce maminka, tatínek, babička či dědeček přečte pohádku.

6. Doplňkové akce projektu

  • Návštěva dětské knihovny
  • Možnost zakoupení si dětských knížek v MŠ
  • Návštěva divadelního představení
  • Pracovní dílna s rodiči- (výroba záložek do knížky, malování nejmilejší pohádky)
  • Výstava dětských knížek
  • Výstava dětských prací vycházejících z právě čtených pohádek
  • Výroba vlastního leporela třídy